karlsborg

Alla inlägg under november 2012

Av Amanda Sandberg - 9 november 2012 07:28

Godmorgon alla! Står nu vid kylan och vöntar på bussen, det är fullt med frost ute! Idag äre skola sen stallet !

Av Amanda Sandberg - 8 november 2012 21:44

Godnatt alla läsare, bi har vart duktiga på att besöka idag! Hoppas ändå det blir högre statistik imorgon, imorrn uppdaterad bloggen flitigt eftersom de är både fredag och lektion. Sov gott och sov på moln!

Av Amanda Sandberg - 8 november 2012 19:52

Hejsan alla! har nu beställt skalen från caseapp och de trillar ner i brevlådan på Måndag! Sitter nu och "planerar" mina veckor fram till tävlingen, vill ju somsagt att det ska bli mycket träning men inte så hon tröttnar. Idag så red jag en kortis i ridhuset, tränade på det vanliga, flytta henne och halter, avsaktningar till skritt. Allt funkade bra och det rullade. Hon var lite stark idag, vet inte vad det kan bero på. Jobbade mycket i skritt tills hon blev mjukare i munnen, jag vill inte trava när hon är hård i munnen för då blir vi osams. Men min lilla tanke planering kommer här nu då:


Fredag: Lektion för Åsa, vill träna halter och sådant som kommer på i L:C programmet. 

Lördag: Eventuellt rida ut, galoppera lite, låta henne mäjja på och vara glad.

Söndag: Ridhuset, lösgörande övningar. Tänkte även rida igenom programmet.

Måndag:V I L A 

Tisdag: rida över bommar ( kanske Emelie)

Onsdag: Dressy, träna på halter och allt det där.( kanske Emelie)

Torsdag: rida ut ( kanske skritt)

Fredag: Lektion (?)

 


Av Amanda Sandberg - 8 november 2012 17:37

Hejsan alla!  Vi sammabetar numera med företaget caseapp, det är ett jätte bra företag där du kan beställa ett iphoneskal med en egen bild på, hur fint är inte det? Kanske en bild på dig, din häst eller något annat. Just nu så sitter jag och beställer mitt och Katjas skal, hur fina som helst! Jag har ju betsällt ett tidigare där ifrån och det var jätte bra kavlité på bilden och det glappar inte ett dugg! Skalen är ju jätte bra att ge bort som present till någon också.


De har skal till iphone 4/4S och de har fått in iphone 5 skal också, till iphone 4 så kan man ha vita, svarta och transparanta sidor på mobilen men till iphone 5 så kan du även ha rosa och blåa kanter, är inte det fint?  Både jag och Katja är super glada över att få sammarbeta med dem! 


Jag rekomenderar er verkligen att beställa ett iphoneskal på caseapp.se

 

 
 

Bästa skalen!

beställ på---> caseapp.se 

 


Av Amanda Sandberg - 8 november 2012 14:58

Hej bloggen! Är nu i stallet och har fixat allt ska rida, bloggar mer när jag kommer hem!


Av Amanda Sandberg - 8 november 2012 07:51

Godmorgon alla bloggplatsare! Hur har ean morgon varit? Min har varit lugn och skön. Vaknade för ungefär 50 minuter sedan och ska gå till bussen om ca. 5-10 minuter. Idag är jag taggad till skolan för att efter skolan ska jag till Maecy SEDAN ÄR DET JU TORSDAG och vad kommer efter torsdag mina damr och herrar?* da dum tzzz* FREDAG!! och då ska jga träffa Yasmin och säga hejdå till henne... 


Idag så ska jag även anmäla mig till dressyrtävlingen, och imorrn är det dressyrträning för Åsa. Veckan rullar som den ska och det går bra nu! Det ända jag oroar mig över just nu är idrotten, vi ska redovisa en uppvärmning för klassen och jag ch redovisnigar är inte en bra kombination.. Hittade även mina låga converse om en räv hade släpat bort från verandan, den låg vid brevlådorna 100 meter bort haha. Ajja nu ska jag dra så jag inte blir sen till bussen, men idag tycker jag att ni får besöka lite bättre än ni gjorde igår! 


  

Av Amanda Sandberg - 7 november 2012 21:48

Godnatt alla! Såg att mitt inlägg väckte lite debatt men det är väl spännande att läsa? Vi tycker olika när det gäller bett men vi är ju två olika personer som sagt! Imorrn äre underbara maecy som gäller! Godnatt.

Av Amanda Sandberg - 7 november 2012 15:54

Bara för att jag och Amanda har en blogg tsm betyder det inte att vi behöver hålla med varadra. Jag håller över huvudtaget inte med henne när det gäller pessoabettet.
Jag rider personligen på ett Pessoa bett och som hon skriver så finns det mycket forskningar och argument om att pessoa bett är "farligt" för hästens mun och ja det kan det säkert vara så om man använder det på fel sätt.
Min häst som är väldigt pigg och behöver ett starkare bett i hoppningen för annars har inte jag någon chans att inverka på honom och det är i sin tur farligt. Jag kan inte använda ett bett med kedja då han får panik av kedjans tryck och slänger sig då bakåt. Jag har försök men det funkar inte.
Ett pessoa bett är inget bett som kanske en nybörjare elr en mer oerfaren ryttare ska använda , men för en ryttare som kan hantera det och använder det på rätt sätt så tycker inte jag att det är fraligt för hästen. Även ett "vanligt" bett kan skada hästen om det används på fel sätt.
Jag tror diskutionen om pessoa bettet är ett liknade problem som rollkuren blev, som belv en stor diskution under dressyr OS. Där Patrik Kittel belv anklagad för att rida rollkur medans han säger motssatsen! Det är en fråga med många synvinklar och mycket argument och bevismaterial. Men allt beror hur man ser på det och hur det används!
Jag kan själv säga att min häst varken kröcker på nacken elr drar upp huvudet, går bakom hand elr har bakbenen i andra enden av ridhuset. Han går som en kolcka på pesso och jag kan visst ge eftergift. Jag behöver inte släppa på hela tygeln så som "Amandas" text påstod att man behöver. Allt handlar om en teknik och hur fin känslig man är i händerna och min häst har aldrig heller haft ett ända fel i munnen. Tandläkare har kollat honom ett flertal gånger och dem säger att hans mun är perfekt! Det är klart vissa hästar kan kröka på nacken elr dra upp huvudet. Men det beror INTE på bettet utan snarare fall på hur det används! Det är klart vissa hästar inte trivs på det och varför ska man använda det då. Men det jag vill säga är att det inte är fraligt om det används på rätt sätt. Ett pessoa kan fungera perfekt utan att varken vara smärtsamt elr farligt för hästen.
/Katja :)

Välkommna!

Hej och välkomna till min blogg! Här kommer jag skriva om mig och mitt 18 åriga halv blod Maecy! Här kommer lite kort om oss!

 

Maecy  

Maecy är född 1995 i Holland, hon har 3 diplom föl. Hon köptes till sverige år 2004. Hon har utbildats till MSV:C i dressyr med fina resultat ( 72%)  och har också hoppats lite med vinst i 1,20. Maecy är en pigg och glad dam som man har mycket kul med, hon är väldigt personlig häst vilket jag gillar. Jag fick henne på foder 11 April 2011 och sedan fick jag henne i födelsedags present av pappa den 14 juni 2011.  Jag själv, Amanda är 17 år och går första året i gymnasiet. Jag hänger mest i stallet ( uddens gård) och när jag inte gör det så är jag med mina kompisar. Jag bor på en hästgård utanför Nynäshamn men jag har Maecy på uddens gård för att det är lite mer liv och rörelse där än hemma i vårt egna stall. Jag rider mest dressyr för att jag är rädd för att hoppa och när jag väl hoppar så blir det iallafall aldrig högre än 1 meter. Här var lite om oss, hoppas du tycker vi låter intressant o fortsätter läsa bloggen! 

 

Fråga mig

13 besvarade frågor

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

bloggerfy

Widget

sprid min blogg!


Ovido - Quiz & Flashcards