karlsborg

Alla inlägg under oktober 2012

Av Amanda Sandberg - 24 oktober 2012 06:52

Tjaa! igår så åkte jag till stallet tidigt ifrån skolan för man fick gå från historian. Jag började med att mocka och göra maten sen sköljde jag av Maecys ben och de nyon gula kiss fläckarna hon hade, tillslut såg hon någolunda fin ut. Jag hade glömt ridbrallorna hemma (klumpig som jag är) så jag var tvungen att rida barbacka! Jag satte på henne ett täcke och sen satt jag upp. Jag red i tältet och kände att hon var lite seg för en gångs skull, jag hörde också att det var någon som hade klonkat innan jag gick ut så jag tror at hon har en sko lös så jag skulle ta det lite lugnt. Jag började jobba henne på fyrkants spåret i skritt och hon var fin och mjuk, nästan lite för böjlig så jag tränade på att ha henne rak på långsidan och sen jobba henne inåt ställd på A kortsidan och utåt ställd på C kortsidan, gjore detta i båda varven. För en gångs skulle så var hon villig att jobba i andra varvet också! Hon har varit stel och motvillig de senaste månaderna, började bli lite fundersam över om hon hade ont eller något sådant. Jag satte i gång i trav och försökte göra lika dant i trav men misslyckades så jag gjorde volter och åttor, jag red ju barbacka så jag gjorde inget allas kompicerat, haha det var mest svårt för mig att hålla mig kvar kände jag! Hon blev piggare och piggare och det blev skumpigare då hon fick för sig att hon skulle springa och bita tar i bettet, jag gjorde halter och fick ner henne på tygel stillastående, jag upprepade detta några gånger och då släppte det. Jag provade galoppen och JISSES vad fin hon var!! Har aldrig i hela mitt liv varit så nöjd över en galopp faktist! Jag kunde samla henne genom att bara luta mig bakåt och krama i tyglarna, det är som att vi får en annan komunikation när jag rider barbacka! Det var häftigt! Jag red inte alls så länge, jag red kanske i 35-40 minuter + skritta ute gående i typ 7-8 minuter. 


Märkte också att hon verkar trivas sjukt bra, hon stretar inte alls med att få in bettet i munnen längre, hon smiter från mig i hagen  och verkligen ser lycklig ut! Jag vet inte riktigt varför men det känns som att hon är så mycket er annorlunda dä än var hon var hemma på Karlsborg, fast hemma hade vi ju km stora hagar och det har dom ju inte på SORK... Ajja, idag kommer Emelie och jag vet inte riktigt vad hon ska hitta på men får antagligen reda på det senare. vette fan om jag kommer blogga ikväll eller inte, jag har läxa! bara så ni vet liksom ;) 


 

Min flicka, dig kan man va hur ful som helst med utan att du säger ett ord, men du ska veta att du är ganska ful också <3



Av Amanda Sandberg - 22 oktober 2012 07:21

Hejsan igen! Tänkte berätta om min resa med olika hästar i dressyren. Min första egna ponny som jag fick ta över av min syster var Ceasar ( som jag har lagt ut bilder på) Han har gått 4 ponny SM genom sina år och hoppat L:A, han var liksom den perfekta läromästaren för en 12 åring som vulle ut på tävlingsbanan och lära sig mer än bara grunderna. Jag tränade och red som sjutton för att komma underfund med honom, han var inte lätt nej, han var inte alls serverad på guldfat! Han var väldigt hård i munnen och jag ville helst baa rida honom på kandarstång tills min tränare (Åsa) sa nej. Jag började rida på det vanliga bettet och höll på att ge upp helt och hållet, han var en helt annan häst! Jag var så arg efter varje träning och " allt var hästens fel" (fattar nu inte hur fan jag kunde tänka så!! men jag skyller på att jag var 12 och oerfaren) jag om ut på några tävlingar iallafall, fast bara klubbtävlingar men det är alltid nått. Han gick som en klocka och älskade att visa upp sig.. på FRAMRIDNINGEN.. när vi kom in på dressyrbanan så bara dog han och flöt ut,han ville inte mera liksom. Jag tävlade och tränade i allafall och det gick som det gick, jag säger inte att det gick dåligt men det gick inte heller as bra.. tillslut så hade jag honom någo lunda så jag startade L:C  och det var första gången jag tävlade, det slutade på 64% och en första plats i clear round. Efter nått år efter det så startade jag ennu än gång fast L:C och L:B, i L:C så kom jag placerad på andra plats efter en superfin dressyrponny som egentligen inte hade någonting att göra på en klubbtävling nivå L:C, som egentligen borde ha startat L:A .. Jag var jätteglad alla kom och berömde mig och sa att det var superfint ridet, han gick ut i hörnerna perfekt och halten var stilla. jag var spernöjd!! Men det var just efter jag fick min andra ponny Donna som jag lärde mig rida Ceasar, Donna behövde en mjuk hand och jag fattade inte då att det var de som ceasar också behövde, när jag inte fick träna honom längre så lärde jag mig att rida ponnyn, men de var superkul!! varje gång de gick dåligt på Donna så kunde jag rida å Ceasar och känna mig bäst, nu är han som sagt utlånad och 23 år gammal och han har det bra hos dem. 


 

Min första dressyrtäling 2008

 

2:a plats 2009

Av Amanda Sandberg - 22 oktober 2012 07:12

Hej bloggen och förlåt att jag inte har bloggat på typ hundra år! Jag ha haft ganska mycket för mig i veckan och i helgen så jag har vart skit trött och inte orkat helt enkelt! Ska bättra mig i veckan! 


Just nu sitter jag vid skrivbordet och skriver, glömde att jag hade sov morgon idag så jag gick upp en time tidigare i onödan.. idag blir det stallet och Maecy ska vila, igår red jag dressyr och hoppade en gång ett litet 60 hinder, allt gick bra. Hon har börjat bygga lite muskler nu så nu vågar jag kräva lite av henne. På höstlovet så ska hon eventuellt rakas, haha naken fis blir hon då och så blir det dressyrträning för Åsa. 


 

Här är första bilden någonsin då jag rider Maecy haha, det ser LIITE mer annolunda ut nu! 

 

Inte världens bästa bild men det är skillnad, man ser att hon jobbar på ett annat sätt.

Av Amanda Sandberg - 16 oktober 2012 08:26

Ursäkta för usel bloggning från min sida. Jag har ingen ursäkt egentligen.. Men idag, imorgon pch på lördag så tar Emelie Maecy. Igår så fick monstret vila!

Av Amanda Sandberg - 14 oktober 2012 18:21

Min fina fina tjej, i love u <3

Av Amanda Sandberg - 14 oktober 2012 15:03

Hej bloggen! Jag åkte till stallet vid halv ett så jag skulle hinna med allting ordentligt, sitter nu på bussen hem
Till Lucas. Idag var det en lokal ponny hopptävling på sork så man kunde tyvärr inte rida i någon av ridhusen eller nått. Maecy var glad över att få komma in ur hagen o bli ompysslad etc. Imorrn ska jag nog rida ut.

Av Amanda Sandberg - 13 oktober 2012 13:54

Hejsan! Igår å red jag inte utan var tvugen att longera. Maecy var as smutsig så jag behövde duscha henne. Jag tog ut henne i ridhuset och longerade henne med en slags inspänning som heter gummisnodd, det gick bra och hon skötte sig prima! Sedan gick vi ut till utebanan och longera och hon var lika duktig där! Hon tröttnade ganska snabbt så vi höll på i säkert en halv timma, nu ska vi åka ner till Sorunda hästbutik och lämna hunden sen åka vidare hem till Lucas, ikväll blir det utgång med vänner . 

Här får ni en liten film också!

Av Amanda Sandberg - 12 oktober 2012 09:44

Hejsan alla! Igår så blev det ingen bloggning för mig, har haft lite fullt upp de senaste dagarna.


Igår så red jag i ridhuset, i början så var hon väääldigt stark och ville inte alls sammarbeta men tillslut så gick allt bra, hon mjuknade och jag kände tillslut att hon trampa under sig riktigt fint! Idag så tror jag att jag ska rida dressyr i en liten stund och sedan  rida ut, tänkte öva lite lösgörande övningar i båda varven, lite galoppövningar. Imorgon så kommer Emelie och rider Maecy. på söndag äre tävling hela dagen på sork så då rider jag ut, Katja skulle natagligen åka till Sorunda också för hennes förra häst är där och tävlar, blir skojj att träffa henne också!


Just nu sitter jag i skolan och har foto lektion, Lasse har försökt lära mig hur man gör en headet i Photoshop men jag fattar nada haha, jag är så jävla dum när det gäller teknik..tur att jag valde Estet linjen då..

 

Välkommna!

Hej och välkomna till min blogg! Här kommer jag skriva om mig och mitt 18 åriga halv blod Maecy! Här kommer lite kort om oss!

 

Maecy  

Maecy är född 1995 i Holland, hon har 3 diplom föl. Hon köptes till sverige år 2004. Hon har utbildats till MSV:C i dressyr med fina resultat ( 72%)  och har också hoppats lite med vinst i 1,20. Maecy är en pigg och glad dam som man har mycket kul med, hon är väldigt personlig häst vilket jag gillar. Jag fick henne på foder 11 April 2011 och sedan fick jag henne i födelsedags present av pappa den 14 juni 2011.  Jag själv, Amanda är 17 år och går första året i gymnasiet. Jag hänger mest i stallet ( uddens gård) och när jag inte gör det så är jag med mina kompisar. Jag bor på en hästgård utanför Nynäshamn men jag har Maecy på uddens gård för att det är lite mer liv och rörelse där än hemma i vårt egna stall. Jag rider mest dressyr för att jag är rädd för att hoppa och när jag väl hoppar så blir det iallafall aldrig högre än 1 meter. Här var lite om oss, hoppas du tycker vi låter intressant o fortsätter läsa bloggen! 

 

Fråga mig

13 besvarade frågor

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

bloggerfy

Widget

sprid min blogg!


Ovido - Quiz & Flashcards