karlsborg

Alla inlägg under september 2012

Av Amanda Sandberg - 25 september 2012 21:30

Hejsan igen, blev ett inlägg till! Fick en kommentar

om länkbyten! Om någon här är intresserade av att länkbyta med oss så kan ni gärna kommentera och säga det! ni kan också maila på mussann@hotmail.com!  Eftersom bloggen är inriktat på hästsporten så är vi väldigt intresserade av hästbloggar men det går bra med vanliga bloggar också! 

     



Av Amanda Sandberg - 25 september 2012 21:20


Idag visade min pärla återigen vad han går för! Han gick som en klocka idag på träningen. Så fin hoppade ca 140 bana och att gjorde han klockrent. Han var lite pigg ibörjan av träningen, men det är inte så konstigt. Hann inte rida fram så länge som jag brukar, då han tappade en sko ihagen och hovslagarn kom 17:50 träningen börjar 18:00 haha!! Men den väntade en liten stund på mig ;)


 


 

Av Amanda Sandberg - 25 september 2012 18:16

Hejsan bloggen! tänkte skriva ett inlägg om mina hästar jag har haft genom tiderna, hur de var att rida och hur de var helt allmänt!


Sunshine Ceasar

Ceasar som han kallades var pigg och sprallig i skogen och i hoppningen, han var ganska trött på att gå på ridbanan och bli riden i dressyr, han hade liksom gjort sitt när han tävlades av Sofia. Ceasar var en väldigt samarbetsvillig  ponny som alltid gjorde sitt bästa även om han kanske var lite lat. Han älskade att hoppa fast han var väldigt tittig på alla hinder! När han blev rädd så lät han som en liten gris. Ceasar hade ju sina dåliga sidor också, hans bocksprång var inte o leka med! har ni sett en rodero häst förut? hans bocksprång var ungefär som dem. Ceasar hade en underbar personlighet! Han var som en liten hund, han gjorde vad man sa till honom att göra. Jag lärde honom att buga och vi lekte kull på ridbanan, man kunde galoppera på en öppen åker med bara ett snöre runt halsen, har var en solstråle!  Ceasar var en C-ponny på 142 cm i mankhöjd.

 

      Född 1989


Mrs.Robinson

Emmy som hon då kallades var en pigg och bestämd dam! Emmy hade VÄLDIGT mycket motor och krävde sin ryttare. Hon var ganska enkel att få ner i "form" om man nu kallar det de, man kunde ta lite i tygels så vips var hon jätte fin. Hon älskade att bli riden över huvudtaget, på dressyrbanan så såg hon alltid pigg och glad ut med Sofia, och på hoppbanan ska vi inte snacka om! Emmy hoppade allt och hur hon än kom på hindrerna! Emmys personlighet stod mig väldigt nära hjärtat, hon var varm och gosig, ville alltid mysa och älskade att bli kliad på manken och under magen. Hon var den söta lilla ponnyn som alla ville ha. Hon och Ceasar var min läromästare. Emmy var en C-ponny på 134,7 cm i mankhöjd.

 

Född 1993


Lluc

Lluc "jock" på svenska var en P.R.E häst från Spanien. De var min första häst som jag lärde mig galoppera och allt sånt där på, de var så länge sen jag hade honom så jag komme rinte ihåg så himla mycket, jag kommer ihåg att han inte var bra på att hoppa och att han gillade att sparka bakut ahah..Jag hade med honom till några ridläger uppe i Tierp några gånger. Lluc var 164 cm i mankhöjd.

 

Född 2000


MaDonna

Donna var speciell, hon var riktigt pigg och glad häst/ponny som älskade att hoppa. Hon hoppade bara låga höjder när det blev över 60 cm så vägrade hon och på alla oxrar så slängde hon av mig. När hon kom så kunde hon varken vänstergalopp eller gå i form, när vi lämnade tillbaka henne så kunde hon vänstergalopp galant och gå i stadig form, hoppningen hann jag dock inte fixa.. Donnas personliget var helt underbar! Hon var så rolig! en riktig dampponny! När man höjde handen så drog hon upp mulen i vädret och vred skallen, det var riktigt roligt. I skogen så rusade hon som bara hon kunde och galopperade om galopp hästen i stallet haha, många sken blev det! Donna är 154 cm i mankhöjd.

 

född 1994


Maecy

Som ni alla känner igen, hoppas jag! :) Denna dam är en riktig ängel! Kärlek vid första ögonkastet! När jag var liten, typ 11 år gammal så följde jag med min syrra på tävlingar och hejjade på Maecy och inte på Sofia haha. Jag har stalkat Maecy bokstavligen sen jag var 11 år gammal och när jag var 14 skulle fylla 15 så fick jag henne på foder. Hon var riktigt svår, hon är väldigt stark i munnen om man inte var muk och följsamm själv. Maecy älskar att hoppa och är riktigt bra på det! Hon hoppar dock väldigt stort och får mig lie i obalans då. Hon är jätte fin i dressyren och bjuder jättebra! I skogen är hon lite feg och har börjat med dumheter! Annars är hon en riktig pärla! Hur hon är förövrigt är jätte gosig! Hon älskar att bli kliad och gosa!! Maecy är 164 cm i mankhöjd.

     

född 1995


 

Av Amanda Sandberg - 25 september 2012 10:19

Sitter här i skolan helt ensam, har gjort klart samhällskunskapen. Inget stall idag så vette fan vad jag ska hitta på..


Så som på bilden.. Så känner jag mig idag

Av Amanda Sandberg - 24 september 2012 21:15

Hejsan alla! detta är tidsinställt inlägg. Tänkte bara fråga er, vad vill NI läsa om? Vad vill ni ha mer av i bloggen? Bilder, filmer, åsikter, fairl&wow ritter, hiss&diss, tävlingar eller länkbyten? Förslagen är många men känner att vi behöver hjälp av er där ute :)! Utan er, inget vi ;) 

 


   

Av Amanda Sandberg - 24 september 2012 20:23

Här kommer veckans planering! 


Måndag: Uteritt, tränade på formen och lydnad. 

Tisdag: Emelie rider

Onsdag:Emelie Rider

Torsdag: Dressyr i ridhuset, fixa film!

Fredag: Galoppera över en galoppbom i ridhuset + skritta ut och jobba formen.

Lördag: Galoppera av henne ute.

Söndag: Vila 

 

Tycker att det  blir en ganska bra planerad vecka, känner själv att jag behöver det där med galopp bommen, har blivit så himla osöker på avstånd och sådant.

     

        

Av Amanda Sandberg - 24 september 2012 20:11

Hejsan bloggen! Idag så var vi ute och orgenterade i 2 timmar i skolan! Fatta vad jobbigt! Jag höll på att dö.. Sen så åkte jga till stallet med det samma, Maecy var ren coh fin som vanligt *hosthost* så jag borstade och fixade henne. Jag red ut och tränade på att hon skulle lyssna på mig, det gick sådär, hon ville springa som vanligt, inget som chockerar mig direkt. Jag kämpade på i ungefär 35-40 minuter sen fick hon skritta på lång tygel. Imorgon och på Onsdag så kommer Emelie hon skulle försöka  rida ut någon dag vilket är bra. På Torsdag så ska jag försöka fixa film till er! Tänkte göra en med alla gångarter så ni får se hur det verkligen ser ut! Jag har lagt ut en video på när jag rider på kandar stången men denna gång blir det med det vanliga tredelade bettet. Ska fixa henne lite fin med mina nya lindor och sånt. 


      

Mina fina

 

 

Av Amanda Sandberg - 23 september 2012 10:21


Älskar min häst hon är otrolig!



 

Välkommna!

Hej och välkomna till min blogg! Här kommer jag skriva om mig och mitt 18 åriga halv blod Maecy! Här kommer lite kort om oss!

 

Maecy  

Maecy är född 1995 i Holland, hon har 3 diplom föl. Hon köptes till sverige år 2004. Hon har utbildats till MSV:C i dressyr med fina resultat ( 72%)  och har också hoppats lite med vinst i 1,20. Maecy är en pigg och glad dam som man har mycket kul med, hon är väldigt personlig häst vilket jag gillar. Jag fick henne på foder 11 April 2011 och sedan fick jag henne i födelsedags present av pappa den 14 juni 2011.  Jag själv, Amanda är 17 år och går första året i gymnasiet. Jag hänger mest i stallet ( uddens gård) och när jag inte gör det så är jag med mina kompisar. Jag bor på en hästgård utanför Nynäshamn men jag har Maecy på uddens gård för att det är lite mer liv och rörelse där än hemma i vårt egna stall. Jag rider mest dressyr för att jag är rädd för att hoppa och när jag väl hoppar så blir det iallafall aldrig högre än 1 meter. Här var lite om oss, hoppas du tycker vi låter intressant o fortsätter läsa bloggen! 

 

Fråga mig

13 besvarade frågor

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

bloggerfy

Widget

sprid min blogg!


Ovido - Quiz & Flashcards