karlsborg

Alla inlägg under september 2012

Av Amanda Sandberg - 12 september 2012 19:30

Här kommer ett as konstigt inlägg om att mocka! At mocka är en av de största sysslorna du gör i ett stall! Mocka och tänk att det är du som ska bo där, så brkar jag tänka. Vill hästen bo smutsigt? nej så mocka ordetnligt!

 

Fin mockad box

mardrömms boxen!  

 

 


Av Amanda Sandberg - 12 september 2012 19:20

Hejsan bloggen! Idag fick Maecy vila! Jag gick ut och gick med henne i ca en halvtimma och sen borstade jag henne ren ordentligt. Hon såg trött ut och släpade liksom benen efter sig, vet inte riktigt vad det var med henne.. Hade en liten pyssel dag liksom. Jag mockade rent hennes box noga eftersom det blev en snabbmockning igår på ca 10 minuter, jag rukar annars stå och mocka i 20-25 minuter för att det ska bli riktigt bra. Lucas var med i stallet också, han hjälpte mig med höet sen åkte vi hem till mig och lagade middag. 


Imorgon så börjar jag 08.15 och slutar 14.50 är i stallet 15,24 och komme rhem som vanligt runt halv sju.. dagara rullar på ch jag kan faktist erkänn att jag längtar efter min hästlediga helg hemma hos mamma och morfar. Fast på Lördag så ska jag och Lucas och kanske morfar åka till Hööks! det ligger ju i Kungens kurva! ska bli kul att vara ed moffi i en hästaffär också! Men ialafall tillbaka till morgondagen, jag tänkte skritta henne ut i skogen imorrn och jobba henne på tygeln, göra lydnads övningar liksom, blir typ 40-45 minuters ridning skullejag tro.

 


     


Av Amanda Sandberg - 12 september 2012 07:09

Tjenare allesammans! Nu har jag gjort mig iordning inför skolan och bussen går om 20 minuter. Det blir en ganska okej dag idag för vi har bild och formgivining efter första lektionen. Idag så blir et att skritta ut i skogen och jobba maecy i form och flytta henne, ska fortsätta så i en vecka ungefär för att se hur hon uppför sig efter det! Är så trött på att bråka med henne! Hur ska vi någognsin kunna tävla om hästaen inte ens vill jobba i skritten utan bara i traven och galoppem? hon är så fåning! Jag är i stallet ungefär vid halv fyra idag och då ska jag hinna rida och allt nnat på 2 timmar men aja måste gå byye!

 



 

Av Amanda Sandberg - 11 september 2012 21:34

Idag såldes min fina älskling. Hon gick igenom besiktnigen utan anmärkning! Usch vad jag kommer att sakna henne, bara en häst som gnäggar när man kommer in till stallet och inte två. Bara en att pussa på. Det är verkligen som att förlora ens bästavän! Min söta fina Nelson! Men jag hoppas hon får det bra hos sin ny ägaren och hon kommer att få en ny bästavän!






Av Amanda Sandberg - 11 september 2012 21:28

Även jag vill svara på hannas fråga hur man får hästen att gå iform. Måste säga att det är olika från häst till häst, men det jag anser och rekomenderar är att bara ha ett stöd på handen. (tygeln får inte glappa elr vara för hård) sedan kommer resten från skänkeln. Man säger att man ska rida hästen fram till handen, tänk att handen ska fånga upp hästen på ett mjukt och trevligt sätt. I och med att hästar är olika så får man i vissa fall göra olika med tex innerhanden. På vissa hästar får man föra ut inerhanden mot sitt knä. För att form hästen mer. (inte bokstavligen till knät) men att man altid har ett stöd på ytterhanden. Det du vill komma åt är att hästen ska böja bäckenet och "spänna bågen" (få bakbenen in under sig) och arbeta genom ryggen. Men det många missar är att man ska ha stöd på båda tyglarna och forma hästen runt innerskänkeln.
Lycka till! Hoppas du ser det här!
/katja :)


Av Amanda Sandberg - 11 september 2012 19:15

Fick några frågor som jag tänker svara på nu!


Amanda

Tisdag 11 sept 17:17

Jag gillar eran blogg men hur gör ni era headers? Vilken hemsida eller vad det nu är använder ni? Förresten jag heter också Amanda. Kan ni kolla min blogg och säga vad ni tycker om den (Om ni inte gillar den kan ni väl ge lite tips på hur jag kan göra den bättre också)

 

/Hejdåå


svar: Hejsan! tack vad du är snäll, jag gör våran header i photovisi.com, det är en superbra sida där man kan göra många olika collage! Jag vi kan kolla in den! :)

 

 

Cllaarraa !

Tisdag 11 sept 16:14

Rida/bloggen ?
Rida ute i skogen/ rida på ridbana ?
Två frågor om ridning, kan inte så mycket om hästar så! ;/ 


svar: Tjeina! vad jag föredrar mellan bloggen och stallet/ rida är ju såklart att vara i stallet därav att jag inte bloggar ibland, jag tror att Katja svarar samma sak! Både jag o Katja bokstavligen lever i stallet!

När det gäller att rida i skogen eller på ridbana så väljer jag ridbanan, jag tkr om att jobba och få ut nått av hästen inte bara skrutta runt i skogen.

 

Hanna

Tisdag 11 sept 08:23

Hej! Fin blogg :)
Jag undrar hur man får ner en häst i form? :D
Kramisar

 

Svar:

Hur man får en häst i form är beroende på hur hästen är. Jag rukar lirka på ytterhanden och krama och leda på innerhanden sammtidigt som jag ramar in Maecy med mina skänklar. Man liksom möter upp handen med benen! Men man måste ha känsla!Att hästen går i form är så mycket mer än att den kröker på huvudet att den går i form betyder att den går under sig med bakbenen ( det menas att tex- vänster fram går på samma spår som höger bak) och hästen blir rund. Det är ganska svårt att lära sig allt detta, man lär sig det oftast inte på ridkolan, vilket är väldigt synd! Här kommer lite bilder också! 

 

Den här hästen går i en såkallad korrekt form fast jag anser att nosprofilen ska vara rak. Ryggen blir rund och hästen bär upp dig.

 

Den här hästen går över handen, det menas med att hästen går med huvudet högt och ryggen sjunker ner istället för att bära upp dig.

 

Den här hästen går under handen, det menat att hästen bara kröker på nacken och fuskar, ni ser att hästen går med nosryggen böjd innåt mot bogen, så ska den inte gå. Finns flera som tror att detta är en korrekt form.

 

Hoppas ni fick svar på era frågor!

 

 

 

 

 

 

     

   

 

Av Amanda Sandberg - 11 september 2012 13:16

Rybriken lyder..

Av Amanda Sandberg - 11 september 2012 06:38

Tänkte ha en frågestund under dagen! nu får ni fråga vad ni vill om mig och Katja! Vilket tillfälle va? det finns så alltid något man är nyfiken på, det kan vara allt från hästfrågor till andra frågor så kör på! det tar max 10 sek att lämna en kommentar!

 


Välkommna!

Hej och välkomna till min blogg! Här kommer jag skriva om mig och mitt 18 åriga halv blod Maecy! Här kommer lite kort om oss!

 

Maecy  

Maecy är född 1995 i Holland, hon har 3 diplom föl. Hon köptes till sverige år 2004. Hon har utbildats till MSV:C i dressyr med fina resultat ( 72%)  och har också hoppats lite med vinst i 1,20. Maecy är en pigg och glad dam som man har mycket kul med, hon är väldigt personlig häst vilket jag gillar. Jag fick henne på foder 11 April 2011 och sedan fick jag henne i födelsedags present av pappa den 14 juni 2011.  Jag själv, Amanda är 17 år och går första året i gymnasiet. Jag hänger mest i stallet ( uddens gård) och när jag inte gör det så är jag med mina kompisar. Jag bor på en hästgård utanför Nynäshamn men jag har Maecy på uddens gård för att det är lite mer liv och rörelse där än hemma i vårt egna stall. Jag rider mest dressyr för att jag är rädd för att hoppa och när jag väl hoppar så blir det iallafall aldrig högre än 1 meter. Här var lite om oss, hoppas du tycker vi låter intressant o fortsätter läsa bloggen! 

 

Fråga mig

13 besvarade frågor

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

bloggerfy

Widget

sprid min blogg!


Ovido - Quiz & Flashcards